Saturday, November 26, 2011

Ulasan: MONOLOQUE Jejak Tanah: Hikayat Halimunan Abad ke-21 (Bahagian 1)

Ulasan album Jejak Tanah: Hikayat Halimunan Abad ke-21 akan dibuat secara berperingkat mengikut kelapangan aku (sibuk sekarang).


Aku mulakan dengan kulit album. Pertama kali tengok aku dah tertarik. Mungkin nampak ringkas tapi ada sesuatu yang ingin disampaikan kerana ianya bukan sekadar lukisan..
Lukisan-lukisan 'Jerami Padi' di dalam album ini adalah antara beribu-ribu karya tersohor Encik Mohd Yusuff Shamsudin, yang kini berumur 84 tahun. Kami doakan semoga seni beliau tidak akan terhenti. - Dipetik dari album monoloQue.
Bila Loque bercerita pasal kulit album, pengacara majlis sendiri mengaku yang ini kali pertama dia dengar pasal lukisan jerami padi. Sememangnya generasi muda kini kurang kenal dengan lukisan jerami padi dan usaha monoloQue memperkenalkan kembali lukisan yang menjadi lambang kepada seni dan budaya ini adalah satu usaha yang patut dihargai.

Pada pendapat aku, lukisan jerami padi biasa ada di kampung dulu-dulu tapi mungkin orang zaman sekarang dah buang bila rumah papan yang diwarisi diganti dengan batu. Sedikit sebanyak kulit album ini menerangkan konsep yang ingin disampaikan melalui lagu-lagunya. Memetik lirik lagu "Batu Belah Batu Konkrit (Bonda)",
Wahai anakanda ku sayang
Kenapa gadai pusaka?
Adakah sebab cinta dan wang?
Atau kerana kurang peka?
(bersambung ke petak seterusnya)

4 comments: