Tuesday, December 24, 2019

Do Androids Dream of Electric Sheep?


Sesiapa yang tidak memelihara haiwan akan dianggap sebagai tidak bermoral dan anti-empathic. Demikian persepsi masyarakat pasca World War Terminus.

Keadaan ini memaksa Rick Deckard untuk memiliki haiwan peliharaan buat dia dan isterinya. Boleh dikatakan setiap keluarga di kediamannya memelihara seekor haiwan walaupun harganya sangat mahal.

Sebenarnya, Deckard sudah ada seekor kambing biri-biri yang diwarisi daripada bapa mertuanya tapi haiwan itu mati. Lalu, dia gantikan dengan biri-biri elektrik yang nampak seakan-akan hidup.

Namun, Deckard risau sekiranya biri-biri elektriknya itu mengalami kerosakan mekanikal seperti mengembek tanpa henti. Jika situasi itu berlaku, pasti jiran-jirannya tahu haiwannya adalah palsu. Malulah dia!

Maka, dengan mengambil upah memburu android-android yang lari daripada tuan-tuan mereka, Deckard berharap agar dia dapat membeli seekor kambing biri-biri yang asli.

Diringkaskan daripada bab pertama novel Do Androids Dream of Electric Sheep? (1968) karya Philip K. Dick. Lain sungguh dengan versi filem, Blade Runner. Nama watak utama mengingatkan kepada ahli falsafah terkenal Rene Descartes.

No comments:

Post a Comment