Wednesday, November 7, 2012

Makanan: Nasi Ayam Penyet, Padang Jawa..

Baru tadi aku teman seorang kawan makan nasi kandar di Shah Alam. Sambil beratur nak ambil nasi dan lauk, aku terdengar perbualan orang di belakang aku. Depa bersembang pasal makanan di Pulau Pinang, negeri kelahiran aku. Kata orang di belakang aku dengan bersungguh-sungguh kepada kawan di belakang dia,  
"Kalau singgah di Pulau Pinang kena tinggal paling kurang tiga hari pasal tempat makan paling best bagi aku memang di Pulau Pinang. Di sana kau boleh mati sebab makan!"
Aku ketawa dalam hati. Sememangnya makanan antara daya tarikan untuk orang luar singgah di Pulau Pinang. Namun tak dinafikan, setiap negeri atau tempat ada daya tarikannya yang tersendiri buat penggemar makanan. Contohnya kalau ke Padang Jawa pasti aku akan singgah untuk makan nasi ayam penyet.



Sambal dia pada aku memang tiptop! Aku bukanlah penggemar makanan yang ada unsur pedas tetapi sambal seperti yang disediakan bersama ayam penyet ini sesuatu yang diperlukan jika anda ingin merasa satu 'tendangan di punggung', apatah lagi sambil menikmati ayamnya yang panas. Boleh juga cuba bebola daging dengan minuman tenaga Extra Joss seperti dalam gambar di atas.

Harga bagi nasi ayam penyet ialah RM 4.50, Extra Joss RM1.50, bebola daging tu tak ingat pula harganya tapi jumlah yang dibayar cukup berbaloi buat rakyat marhaen seperti aku yang sekali sekala ingin merasa makanan yang sangat menyelerakan ini. Lokasi kedai kalau datang dari Shah Alam macam nak ke KTM Padang Jawa tapi terus naik flyover, kemudian bersedia untuk belok ke kanan.
  

8 comments:

  1. blog sudah update akhirnya...aduh ni yg lemah ni...lapar la pulak perut...nasi ayam penyet memang feberet gua beb!

    ReplyDelete
  2. ..Kat Padang Jawa la ni ekk..Fuhh dah berpuluh tahun tak menjengah tempat nih sure dah berubah..

    ReplyDelete
  3. dulu aku perkena pecal lele kat medan pun memang pengalaman membedal yang x boleh dilupakan, kedai warung tepi jalan ja.. tapi tip top hidangannya... nyamm2!!

    pedas!! = peluh mencurah2... hehe

    ReplyDelete
  4. Adi Herman,

    haha.. hail ayam penyet! kawan kita Darkshahrulez pun baru tulis pasal ayam penyet..

    ---

    WanBeruas,

    kalau berpuluh tahun tak datang sini memang ada perubahan, especially sebelum nak masuk Padang Jawa sebab ada kawasan perumahan baru buat..

    ---

    Fex Darwish,

    sambal kat sini kalau ikut pendapat kawan aku tak pedas mana (sebab tu aku suka.. hehe) tapi kedai dia still kegemaran ramai! mungkin sebab rasa dia yang unik dan murah..

    ReplyDelete
  5. nice food posting hehehe...beb klu lu suka makanan Indonesia kena turun kampung bharu..sana ada satay medan, nasi ayam penyet,pecal lele,kalau lu nak stock xtrajoss ada kedai runcit besar jual minuman tu..klu lu perokok tegar stock surya pun senang dapat dkat situ!!!!

    ReplyDelete
  6. darkshahrulez,

    peh, macam heaven.. nanti ada rezeki gua turun sana!

    ReplyDelete
  7. kadang2 aku pegi pusat penjaja..

    aku tengok gerai2 ada nasik ayam penyet,
    then aku carik gerai old skol masih jual nasik ayam biasa, then aku order.
    kasi support sikit ahha

    ReplyDelete
  8. deaf-angel,

    haha.. bagus2! satu contoh yang baik..

    ReplyDelete