Thursday, December 1, 2011

Ulasan: MONOLOQUE Jejak Tanah: Hikayat Halimunan Abad ke-21 (Bahagian 2)

Sambungan dari Bahagian 1.

Sepertimana kulit album, lagu-lagu monoloQue juga cuba mengembalikan irama yang suatu ketika dahulu menjadi kebanggaan masyarakat kita samada irama tradisional atau yang pernah dibawa oleh seniman terdahulu.

Walaupun begitu, mereka akui irama tersebut tidaklah kedengaran jelas dengan hanya sekali dengar kerana ianya telah disesuaikan dengan muzik yang kini dibawa oleh monoloQue. Contohnya macam lagu "Cinta".


Versi awal yang bertajuk "Chinta" dengan kerjasama Muzium Pahang. Ketika itu monoloQue dikenali sebagai hasil kerja solo dari Loque yang tidak mempunyai line-up penuh seperti sekarang.

Bila dengar "Cinta" versi album, aku dapat rasa bunyi gamelan dievolusikan melalui gitar Ijoo dan piano Loque. Paduan drum dari Loko pula sememangnya memberi satu kekuatan pada lagu, lebih menarik lagi ada tambahan bunyi dari tiupan horn dan juga bunyi efek reverse yang memberi feel ala psychedelic.

Itu secara umumnya bagaimana muzik tradisional diberi nafas baru oleh monoloQue yang cuba bereksperimen dengan instrumen mereka. Kedua-dua versi sememangnya menarik, belum lagi versi live yang biasanya ditambah baik, antara satu sebab untuk pergi tengok live show monoloQue. Sila ke SINI untuk dengar pengejek (teaser) "Cinta" versi album.

Biarpun lagu ini mungkin dilabel sebagai lagu cinta yang biasa dikomersialkan melalui radio tetapi pada aku, monoloQue berjaya mencipta satu kelainan untuk lagu sebegini.
Saya melihat cinta itu dalam konteks yang lebih luas. Saya melihat cinta pada keadaan sekeliling, cinta terhadap makhluk, cinta terhadap pekerjaan, cinta terhadap keamanan, cinta terhadap Sang Pencipta dan seterusnya… - Loque
(bersambung petak seterusnya)

5 comments:

  1. next...ha5.aku tak beli lagi album ni

    ReplyDelete
  2. Ni byk bahagian ke ni...

    Salute pengkarya yg cintakan seni.

    ReplyDelete
  3. matakucing,

    ritu singgah kat Rock Corner Subang Parade, ada banyak lagi baru sampai..

    ---

    fndrocka,

    tak tau nak buat berapa bahagian, yang ke-3 pun tak buat lagi..hehe

    ReplyDelete
  4. haha aku pun sama pendapat dengan lu bro, lagu Chinta versi yang ni lebih best nilai estatika nya berbanding versi album!

    ReplyDelete
  5. adi herman,

    chinta dengan bunyi gamelan tu memang rare..

    ReplyDelete