Tuesday, May 8, 2018

Selamat Memangkah Kertas Undi

Politik pada dasarnya adalah wadah yang murni. Begitulah kata Sasterawan Negara, Shahnon Ahmad. Malangnya, senario politik yang berlaku tidak ubah seperti yang digambarkan beliau dalam novel Shit, busuk lagi membusukkan. Maka, hal-hal berkaitan politik bukan pilihan pertama untuk aku berbual dengan kawan-kawan.

Dr. Maszlee Malik

Namun, pilihanraya umum kali ini agak menarik terutama calon-calon yang bertanding. Misalnya, calon Parlimen P151 Simpang Renggam, Johor iaitu Dr. Maszlee Malik. Beliau merupakan calon parti BERSATU yang bertanding atas tiket Pakatan Harapan (PH). Walaupun muka baharu, pada pandangan aku, beliau yang terkenal sebagai ahli akademik, agamawan, penulis buku, penganalisis politik dan aktivis masyarakat selayaknya menjadi pilihan pengundi di sana tidak kira parti mana beliau bertanding.

Wan Saiful Wan Jan

Begitu juga rakan Dr. Maszlee, Wan Saiful Wan Jan yang menjadi calon Parlimen P011 Pendang, Kedah. Beliau terkenal dengan idea liberal dalam ekonomi. Ini bukan kali pertama beliau bertanding dalam arena politik. Beliau pernah bertanding satu kerusi di Limbury, England atas tiket Parti Konservatif semasa menetap di sana. Pengalaman yang lama bersama PAS dan terlibat dalam badan pemikir seperti IDEAS melayakkan Wan Saiful untuk membawa suara Pendang ke Parlimen.

Ustaz Nik Omar Nik Aziz

Selain itu, anak Tuan Guru Nik Aziz (semoga Allah merahmati beliau) iaitu Ustaz Nik Omar sebagai calon DUN N06 Chempaka dilihat berjaya membawa satu kelainan dengan menonjolkan sisi spiritual dalam PH. Parti lain juga tidak kurang hebatnya. PAS di tempat aku menampilkan calon pemuda yang latar belakangnya agak mengagumkan (lihat poster). Kemudian, Azwan Ali sebagai calon Bebas DUN N19 Bukit Antarabangsa pula berjaya menarik perhatian ramai dengan lagak diva dan masakan rendangnya.

Hj. Ahmad Rafaei Dato' Ir. A Rashid

Azwan Ali 

Antara lain yang menarik perhatian adalah apabila PAS disebut bakal berperanan sebagai kingmaker dalam menubuhkan kerajaan. Kepada siapa mereka akan berpihak? Isyaratnya jelas, PAS dan BN kelihatan mesra. Tiada provokasi sesama mereka. Aku ucapkan selamat memangkah kertas undi dan berhati-hati di jalan raya bagi yang pulang mengundi di kampung. Kepada yang mengambil keputusan untuk merosakkan undi atau tidak turun mengundi, itu juga hak demokrasi atau pilihan yang boleh dilakukan.


4 comments:

  1. Di penang, calon bagi parti masing-masing menjanjikan sokongan terhadap perkembangan musik di situ untuk menarik perhatian anak muda...

    ReplyDelete
  2. PLEASE VOTE FOR PAKATAN HARAPAN.. HIDUP TUN MAHATHIR.. SELAMAT MENGUNDI

    ReplyDelete
  3. why border..why border (copy paste ayat diva AA) heheh..selamat berpuasa untuk bro kaboi tanduk dan family

    ReplyDelete