Saturday, July 12, 2014

Labah-labah Kerengga



Sekali imbas ianya seperti kerengga. Sebenarnya bukan kerengga tetapi labah-labah. Ya, labah-labah. Cubalah kira bilangan kakinya itu. Jumlahnya lapan seperti labah-labah yang lain. Terima kasih kepada Mat Arip yang menemui haiwan unik ini di bangsal nelayan Bagan Ajam, Pulau Pinang. Dia juga sempat merakam aksi labah-labah berupa kerengga ini bergayut pada benang yang keluar dari hujung punggungnya. Sempoi..



Kali terakhir aku nampak haiwan unik lagi pelik ini ialah belasan tahun lepas, ketika berehat di tepi sungai setelah puas mandi-manda. Aku hairan dan terpaku melihatnya. Apakah haiwan ini terhasil akibat proses mutasi antara labah-labah dan semut? Memang surreal.. Malangnya bila aku panggil kawan aku, haiwan itu hilang. Aku kecewa malah berasa keliru sama ada apa yang aku lihat itu benar atau hanya khayalan.



Untuk pengetahuan, nama saintifik labah-labah ini ialah Myrmarachne plataleoides atau dikenal sebagai Kerengga Ant-like Jumper. Semua labah-labah di sini adalah jantan. Labah-labah betina lebih persis menyerupai kerengga. Labah-labah berupa semut atau ant mimicry sangat banyak, melebihi 100 spesies. Oh, ya! Kalau perasan, yang di hadapan itu bukan kepalanya. Itu bahagian rahang, dalam ada taring..



  

9 comments:

  1. Thanks for sharing.
    Ngan segala berita perang, bunuh, gaduh, kelakuan tak sopan, dan segala yang negatif..

    Posting ni cam menggembirakan gitu baca pasal nature

    ReplyDelete
  2. you're welcome bro Deaf, I know you love nature.. :)

    sebagai tambahan, sini ada satu laman web yang sangat menarik cerita pasal labah-labah kerengga - Myrmarachne plataleoides

    ReplyDelete
  3. Baru harini tau kewujudan makhluk ciptaan Allah yg unik ni.
    Thanks bro.memang belum penah jumpa lagi..btw nice photos.another national geographic moment ;)

    ReplyDelete
  4. spider in disguise? mesti geng best wars ni hahaha :)

    ReplyDelete
  5. wow sekali pandang cam semut..

    ReplyDelete
  6. setelah baca posting ni,bru gua tau wujud haiwan cmni...terbaik bro..

    ReplyDelete
  7. Salam

    Dahulu masa jumpa pertama kali pun saya berasa pelik. Kemudian saya berfikir, mungkin dengan sebab kerengga labah-labah inilah maka kerengga dapat duduk dalam sarang daun..

    ReplyDelete