Showing posts with label Anathema. Show all posts
Showing posts with label Anathema. Show all posts

Saturday, December 17, 2011

Music Video: Anathema - Kingdom (2011)


Tadi aku ada terbaca ulasan album baru Anathema, Falling Deeper (2011) di blog Dissecting the Euphony. Ulasan yang agak menarik walaupun aku belum dengar semua lagu dia, cuma aku dah pernah tengok satu video untuk lagu dalam album itu iaitu "Kingdom"..



Asalnya video dibuat oleh seorang student untuk final project dia dan aku tak pasti samada video ini official atau tak, tapi video boleh dilihat melalui channel youtube Kscope, iaitu syarikat atau label Anathema sendiri.

Watak yang ditonjolkan dalam video ini agak menarik perhatian aku terutama sekali kesan yang dia terima daripada berita yang disampaikan samada melalui surat khabar atau media massa yang lain dan lagu Anathema yang diberi sentuhan baru (asal dari EP Pentecost III tahun 1995) sememangnya kena dengan mood dan jalan cerita.
The film is based around a single character who is obsessed with news. His house is littered with newspapers and television sets showing rolling news channels constantly. He has become so obsessed with the news that he can no longer see through the headlines and takes everything seriously. Upon hearing of swine flu he is convinced it will finally wipe out the human race and so descends into a bunker beneath his house where he stays for years, isolated and cut off from the world, convinced that the flu will ravish the human race as the headlines have proclaimed.

Monday, October 17, 2011

Video: ANATHEMA Dreaming Light (2011)


Kehidupan di dunia seolah-olah mati pada waktu malam, tapi tidak bagi aku. Mulanya sekadar mengalami kesukaran untuk tidur (disebabkan beberapa faktor), lama kelamaan menjadi kebiasaan dan banyak perkara menarik yang aku temui sepanjang waktu itu. Antaranya ialah video Anathema, "Dreaming Light".


Anathema, "Dreaming Light" official video.

Aku sebenarnya terfikir lagu yang berentak perlahan atau sesuai dibuat "lullaby" dan lagu dalam album We're Here Because We're Here (2010) terlintas di kepala aku. Bagi aku, lagu-lagu dalam album ni macam ada satu nilai positif bila kita dengar. Walaupun Anathema dikenali dengan irama doom metal tapi semakin lama, hala tuju muzik mereka semakin berubah.

Berbalik kepada lagu "Dreaming Light", kalau sapa yang dah dengar album dia, lagu ni track ketiga dan flow dia memang terbaik bermulanya dari lagu pertama. Susah nak cari album yang seolah-olah mempunyai flow atau kesinambungan dari satu lagu ke satu lagu. Rentak lagu dimulakan dengan alunan perlahan piano dan rentak seterusnya sememangnya memukau dan begitu uplifting.

Videonya masih baru lagi (satu-satunya video untuk album WHBWH), di-upload pada 17 May 2011 walaupun sebenarnya album dah setahun diterbitkan. Pengarah video, Christopher Kenworthy dan videonya berlatar belakangkan peperangan. Kisah tertumpu kepada seorang kanak-kanak yang mencari adik (atau mungkin sahabat) yang terpisah.

Kualiti video memang terbaik (antara muzik video terbaik pernah aku tengok) tetapi adalah lagi baik apabila dapat kita dapat menghayati apa yang hendak disampaikan yang pada aku berteraskan perkara yang paling berkuasa di dunia, iaitu cinta dan kasih sayang.

Suddenly... life has new meaning
Suddenly... feeling is being
Suddenly... I don't have to be afraid
Suddenly... All falls into place

And you shine inside

And love stills my mind like the sunrise
Dreaming light of the sunrise

And you shine inside

And love stills my mind like the sunrise
Dreaming light of the sunrise
Dreaming light and ...

I feel you but I don't really know you

I dreamed of you from the moment I saw you
And I've seen the sunrise in your eyes
The sky... the sea... the light

So live your dream beneath the northern horizon

Be at peace, set your heart in flight again
For the light is truth...
The light is you...


Trivia: Album We're Here Because We're Here dinobatkan oleh majalah Classic Rock sebagai 'Prog Album of the Year'.