Friday, September 16, 2011

Steve Harris dan citarasanya terhadap muzik Genesis

Sebelum ini aku selalu terbaca dekat beberapa laman web dan forum yang mengatakan album Foxtrot antara album kegemaran Steve Harris khususnya lagu Supper's Ready. Ada juga yang kata Mike Rutherford antara pengaruh utama Steve Harris untuk bermain bass. Pada aku, mungkin ini sekadar gosip Genesis-Maiden sebab aku sendiri tak dapat cari sumbernya dari mana.

Mike Rutherford

Bagi peminat Iron Maiden, mereka mesti tahu yang Steve Harris sememangnya seorang peminat muzik prog rock era 70an. Sumber pertama yang aku tahu adalah melalui album Seventh Son of a Seventh Son (1988) versi enhanced CD. Dalam CD tu, Steve Harris ada komen pasal album SSOASS yang kedengaran lebih progresif berbanding album lain. Katanya,
Because people think of Maiden as a 'metal' band they don't always realise, but groups like Jethro Tull and Genesis, that's the music I grew up with..
Baru-baru ni pula aku ada terbaca satu buku yang pada aku agak menarik untuk dimiliki kalau terjumpa. Buku tu bertajuk Mean Deviation: Four Decades of Progressive Heavy Metal. Dalam buku tu ada menyatakan beberapa album Genesis yang Steve Harris dengar ketika dia membesar iaitu album Nursery Cryme (1971) dan Foxtrot (1972) . Steve Harris juga ada menyebut salah satu lagu Genesis yang memberi impak dalam hidup dia,
"Stuff like Genesis's 'The Musical Box' still gives me goose bumps," says Harris. "It just completely changed my life. I thought it was fucking amazing, and immediately wanted to have a go at trying to play this stuff."
Aku sendiri teruja sebab lagu The Musical Box sememangnya antara lagu kegemaran aku biarpun panjangnya 10 minit. Melodi, mood dan konsep lagu tu memang terbaik. Permainan gitar dan solo Steve Hackett pun antara yang terhebat! Kemudian aku cari pula pendapat Steve Harris pasal lagu Supper's Ready.


The Musical Box

Susah juga nak cari kat internet sebab sebelum ni yang aku tahu orang cakap sumbernya dari majalah tapi aku akhirnya bernasib baik sebab terjumpa satu temubual bersama Steve Harris yang bertajuk I Hate Punk. Dalam temubual tu Steve Harris ada menyebut pasal album Foxtrot dan lagu Supper's Ready. Ini jawapan Steve Harris apabila ditanya adakah dia seorang peminat artrock,
Yea, I mean I think the Genesis album Foxtrot and especially Supper´s Ready is the best thing I ever heard in my life. It´s fantastic. As a piece of music it´s so far ahead of its time. Some might think the sound is dated. These are old albums, but to me this is great music.
Steve Harris bukan sahaja peminat lagu-lagu Genesis, dia juga berminat dengan kulit album Genesis. Ini pendapat yang diberikan oleh Steve Harris berkenaan dengan kepentingan kulit album dan juga kesan perubahan hala tuju Genesis dalam temubual yang sama,
It´s very important. The way the album covers are is an extension of the way you are understanding what you do. In the early days when I listened to the Genesis albums it was like a continuing thing you could look at. The artwork was just fantastic. It made you wanting it to put it on the back of your jacket or something. When Genesis changed they did different artwork and I was really disappointed. With Maiden we´re trying to do that thing.
Pergolakan yang berlaku dalam Genesis pada penghujung 70an sememangnya mengecewakan peminatnya termasuklah Steve Harris. Biarpun begitu, apa yang Genesis cuba sampaikan suatu ketika dahulu, kini sedikit sebanyak masih lagi diteruskan oleh Iron Maiden. Up the Irons!

Steve's 1976 diary.

4 comments:

  1. yup! sebab itu juga saya puji Steve Harris sebab dia bangga dan tak lupa pada apa yang menjadikan dia hari ni..

    ReplyDelete
  2. Steve Harris bukan setakat bassist / penulis lirik dan lagu IM, dia juga seorang yang memiliki citarasa muzik yang tinggi!

    ReplyDelete
  3. steve harris juga mempunyai anak yang cun.. ;)

    ReplyDelete